sobota, 14 września 2013

Ciasto z jabłkami. (bez jajek)

Ciasto z jabłkami zazwyczaj kojarzy się z szarlotką. A może by tak czasem spróbować czegoś innego? Czegoś co zdecydowanie szybciej przygotować/upiec, a smakuje równie dobrze. Albo nawet lepiej - moim zdaniem lepiej:))  Ten przepis został odnaleziony w zeszyciku z przepisami mojej mamy. I mimo, że zeszycik czasy świetności ma już dawno za sobą, wciąż  pozostaje niezastąpionym źródłem inspiracji. Dzisiejsze ciasto w oryginale nosi nazwę "jabłkowe garby", jednak moim skromnym/nieskromnym zdaniem nazwa ta jest bardzo krzywdząca - ani trochę nie oddaje uroku tego ciasta. 
 
Zobacz również: 
Ciasto jabłkowe z pianką 
Rolada bezowa z jabłkiem 
Babeczki z nadzieniem jabłkowym



Składniki:
  • 3 szklanki mąki
  • 200 g miękkiego masła
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 200 g serka homogenizowanego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 cukier waniliowy
  • 6 jabłek (najlepiej szara reneta)

Lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 łyżka kwaśnej śmietany
  • 2 łyżki soku z cytryny
Jak widać do przygotowania ciasta nie używamy żadnych JAJEK - w przeciwieństwie do tradycyjne szarlotki. 

Jak to zrobić?
Bardzo prosto. Wszystkie składniki (oczywiście oprócz jabłek:)) wkładamy do miski. Mąkę przesiewamy. Ciasto wyrabiamy za pomocą widelca. Gdy składniki zaczną się łączyć możemy zacząć zagnieść za pomocą rąk. 
Powstałe ciasto dzielimy na dwie równe części. Jedną część rozwałkować i położyć na brytfankę. 
Na tak przygotowanym spodzie układamy połówki wydrążonych jabłek.
  Drugą część ciasta rozwałkować i przykryć nią jabłka. 
w ten sposób ciasto nam sie nie rozpadnie podczas przenoszenia.
Ciasto najlepiej rozwałkować na papierze do pieczenia, zrolować (w taki sposób jak 'kupne' ciasto francuskie) i rozłożyć na jabłkach. 
Piec przez 45-50minut w temperaturze 180°C
Jak zrobić lukier? 
Składniki mieszamy ze sobą za pomocą łyżki do momentu całkowitego połączenia się.
Ciepłe ciasto polewamy lukrem. 
I oto jest! :))  
...

...

Dodatkową zaletą ciasta jest to, że możemy go w bardzo łatwy sposób pokroić na porcje. 

Polecam zjeść jeszcze ciepłe! Takie ciasto zdecydowanie poprawia humor w już zimne wrześniowe wieczory:)
Jeśli spodobał Ci się ten przepis zapraszam do polubienia mojego profilu Facebook
Smacznego :)

28 komentarzy:

  1. Prawda... mi poprawiło humor samo patrzenie, że coś z jabłek da się tak prosto... bo ja do pieczenia to jestem antytalent... a coś Ci tam wspominałam, że chcę takie proste COŚ z jabłuszka umiec upiec... aż się wzruszyłam, że mnie troszkę słuchasz i przepis się pojawił :D hehehe... no dobra... wiem, że to nie ze względu na mnie :P pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest łatwe szybkie i przyjemne nic tylko brać się za piczeenie:))

      Usuń
  2. Pyszotka, my lubimy je całkiem zimne;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale pomysłowe, jabłka w cieście i w przekroju super jabłucho :)aż ślinka leci ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł z tymi połówkami jabłek, ciacho świetnie się prezentuje! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super pomysł! Pierwszy raz spotykam się z takim ciastem i na prawdę bardzo mi się podoba :))

    OdpowiedzUsuń
  6. to w zasadzie jabłko otulone cienką kołderką ciasta, więc można sobie wmówić, że ma mało kalorii;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow jaki ciekawy pomysł :)
    Widzę,że już mam przepis na następny ala jabłecznik :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapachniało jesienią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny pomysł :) po rozkrojeniu wygląda rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Strasznie mi się podoba to ciasto ;)
    Chętnie zjadłabym takie na ciepło z gałką lodów waniliowych ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie śmieszne bułczne ciasto :) hehe pychotka :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale super! Trochę jak jabłka w cieście, ale w wersji na blachę. Zapisuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziś planuję zrobić, ale mam małe pytanie: serek homo naturalny czy może być np. waniliowy, jak danio?

      Usuń
    2. Może być danio waniliowy :) robiłam z takim i też wyszło dobrze:) daj znać jak poszło!

      Usuń
    3. Ostatecznie zaryzykowałem na waniliowym danio i powiem Ci, że to jedno z najlepszych ciast z jabłkami! Jabłecznik sezonu :) pojawi się u mnie w kolejnym poście i chyba go zachwalę pod niebiosa :)

      Usuń
    4. Najlepszy. Tak zdecydowanie!;)) czekam z niecierpliwością :) chętnie zobaczę jak Ci wyszedł.

      Usuń
  13. Oj zjadłoby się chociaż jeden kawałeczek, chociaż jedną porcyjkę;-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Takiej wersji ciasta jeszcze nie znałam, zainspirowałaś mnie :) Upiekę na weekend. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam wszystko co z jabłkami mmm...

    OdpowiedzUsuń
  16. witam, dla Mnie rewelacja, szukałam ciasta bez jaj i oleju, bo moj 17 letni syn jest bardzo chory, zreszta do konca zycia juz tak bedzie i ma dietę, jest w czasie remisji i chciałam urozmaicic mu papki i obiadki na parze, jak macie jakies przepisy to prosze piszcie, pozdrawiam Iwona

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...